Wednesday, December 7, 2011

DEDAH 1: BARISAN NASIONAL BUAT HUTANG UNTUK RAKYAT MALAYSIA

Berdegar-degar perwakilan Umno menghentam Pakatan Rakyat. Maki hamun adalah senjata orang terdesak. Jerkah adalah ganti kepada hujah. Ugutan adalah ganti kepada tawaran. Biarkan sahaja ketakutan, kerisauan dan kebimbangan itu menelan pakatan kuasa yang sudah tua itu. Mari kita lihat penyelewengan dan kedurjanaan mereka terhadap rakyat Malaysia. Saya tidak tahu adakah ia dosa, kesalahan atau kebanggaan. Saudara timbang sendiri.

Mari kita sama-sama belajar. Lihat graf dan statistik ini. Ia adalah untuk tahun 2007 sehingga 2011.



Pertama. Kita dapat lihat hutang yang semakin meningkat daripada tahun ke tahun. Adalah sangat malang bagi sebuah negara kaya sumber seperti Malaysia, mempunyai hutang sebesar itu.

Kedua. Peratusan hutang Kerajaan Persekutuan adalah semakin meningkat berbanding dengan Keluaran Negara Kasar Negara (KDNK). 53.8 peratus adalah sudah serius. 60 peratus akan menjadikan negara kita kritikal.

Ketiga. Bilangan rakyat Malaysia terkini mencecah 27,565,821 orang berdasarkan maklumat bancian penduduk dan perumahan tahun 2010. Baiklah, kita bundarkan kepada 28 juta. Maka setiap rakyat Malaysia menanggung RM 16,276 (Enam Belas Ribu Dua Ratus Tujuh Puluh Enam Sahaja). Saya yang tulis pun tanggung hutang jugak.

Apabila pemimpin berhutang bagi pihak negara, sedarlah wahai kawan-kawan muda remaja bahawa kerajaan sebenarnya berhutang bagi generasi kita. Kitalah yang akan menanggung bersama generasi akan datang. Menurut mereka yang fanatik Barisan Nasional, ia adalah biasa. Jasa Barisan Nasional adalah lebih besar. Bagi pendokong dan penyokong politik baru, kerajaan perlu bertukar.

YB Mohd Nasir Zakaria
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kedah
Ahli Parlimen Padang Terap
Share
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...