Monday, December 19, 2011

Ceramah Isu-Isu Negara


Isnin, 19 Disember. Satu ceramah berkaitan isu terkini telah diadakan di Markas Pas Kampung Bukit Nambua. Ceramah yang menampilkan 2 orang tokoh yang hebat dalam arena politik iaitu  Ahli parlimen Padang Terap, Yb Ust Nasir Zakaria dan Yb Ust Taib Azamuddin, Ahli parlimen Baling telah dihadiri oleh lebih seribu orang. Ucapan aluan telah disampaikan oleh Timbalan Ydp Padang Terap, tuan Syed Ibrahim Al-Jefri. Dalam ucapan beliau, Tuan Syed Ibrahim mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh ahli yang terlibat dalam menjayakan ceramah ini. Beliau turut menceritakan keadaan politik yang telah menyemarakkan suasana demokrasi di Malaysia.

Ceramah  yang disampaikan oleh Yb Ust Nasir pula menyentuh isu-isu nasional yang pincang dan tidak adil kepada seluruh rakyat jelata. Beliau juga menjelaskan tentang isu skandal NFC yang dikaitkan oleh Ketua Wanita Umno, Dato Seri Shahrizat Jalil. Dalam isu Bajet yang dibentangkan oleh Perdana Menteri baharu-bahau ini. Isu ini yang amat tidak adil kepada seluruh rakyat malaysia kerana hanya kakitangan kerajaan sahaja yang mendapat imbuhan sedangkan orang awam yang bekerja sendiri diabaikan. Beliau juga menyifatkan tindakan yang dilakukan oleh Umno adalah satu tindakan yang terdesak dan tergesa-gesa.

Dalam ceramah yang disampaikan oleh Yb Ust Taib Azamuddin pula menyebut tentang penghijrahan yang dilakukan oleh umat islam pada zaman sekarang ialah dengan berhijrah daripada tidak baik kepada baik. Beliau juga menyebut hakikat yang dilakukan oleh masyarakat dunia yang seringkali menyatakan Amerika adalah negara yang paling berkuasa. Selain itu, beliau turut menyelar sikap manusia yang tidak mementingkan soal halal dan haram adalah jauh daripada Allah. Ucapan beliau yang penuh dengan kiasan dan sangat membawa maksud yang mendalam. Dalam ucapan ceramahnya lagi, beliau berkata, pemberian wang 

tunai yang akan diberi oleh kerajaan hanyalah umpan untuk mencari rakyat yang berpendapatan besar untuk diambil cukai pendapatan. Beliau mengibaratkan "memberi ayam makan beras untuk ditangkap dan disembelih". Sedangkan RM 250 juta diberikan kepada pemimpin Wanita Umno tidak disiasat oleh pihak berkuasa. Dalam ceramah tersebut, beliau turut menerangkan tentang hukum yang ditetapkan oleh Allah  yang menjadi perdebatan pelbagai pihak. Katanya lagi, "Kafir Zimmi yang tinggal di negara yang diperintah oleh islam layak diberikan hak seperti orang islam selagi ia tidak melanggar arahan pemerintah. Tetapi penerangan seperti ini Umno tidak menceritakan kepada orang bukan islam sedangkan kewajipan islam adalah  melaksanakan keadilan terhadap semua agama dan bangsa,"katanya lagi.




Share
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...